Svar: 3. måltid, hvornår?
11. marts 2024
Alder:
5 mdr.
Kære Emilie
Tak for dit brev og dine søde ord til mig :)
Det lyder som om, at I er kommet rigtig godt igang med maden til lillebror, og det er super fint, at du både tilbyder grød og mos, og også supplerer med mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle og gnaske på. Dejligt, at du kan mærke på ham, at han virkelig nyder det.
Det lyder umiddelbart som om, at du godt kan begynde at tilbyde et 3. måltid - også selvom lillebror ikke er 6 måneder endnu. Han er begyndt med skemaden i 4 måneders alderen, og du fortæller, at hans mave fungerer rigtigt godt.
Det vil ofte være morgengrøden som tilbydes, og du må gerne tilbyde ham en variation af forskelllige grødtyper, så han f.eks. begynder at få lidt grovere grød som øllebrød og havregrød nu. Du må gerne supplere morgengrøden med lidt friske bløde frugtbåde i hånden, hvis han kan styre dette, og sammen med grøden kan han tilbydes vand af kop.
Hvis han slet ikke viser interessse for morgengrøden, når du forsøger, så kan du fortsætte med at tilbyde ham mælk, og så vente et par uger med at introducere morgengrød for ham. Virker han derimod glad og interesseret om morgenen, så synes jeg, at det lyder fint, at du tilbyder dette nu.
Du skal naturligvis hele tiden sikre dig, at hans mave fungerer og også sikre dig, at han drikker nok mælk stadigvæk, men ud fra dit brev, så lyder det ikke som om, at det er et problem hos jer:)
Fortsat rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske